Sådan får du nedsat dit skærmforbrug

Der er masser bevis for, at vores daglige skærmforbrug har betydelige konsekvenser for vores helbred. Vores øjne var ikke designet til at stirre på skærme hele dagen, og vores kroppe var heller ikke designet til at sidde ned i timevis ad gangen.

Det er derfor en super god idé at tage en pause fra teknologien, når det er muligt. Dette kan være til stor gavn for dig, så du ikke bliver unødigt stresset, får en bedre søvn, samt er mere tilstedeværende i sociale arrangementer.

Læs mere om hvad du kan gøre, hvis du gerne vil bruge mindre tid på teknologien, nedenfor.

Teknologien har stor indvirkning på din hverdag

Mange mennesker oplever smerter i ryggen og nakken som et resultat af deres stillesiddende livsstil, hvor de sidder foroverbøjet over en skærm, og der er forskning, der fremhæver den langsigtede påvirkning af skærme på vores syn.

Lys kan forstyrre de beskeder, som kroppen skal modtage for at komme ned i gear om aften og falde i søvn. Belyste enheder som smartphones, tablets og computerskærme udsender et blåt lys, og der er meget bevis for, at denne slags lys påvirker kvantiteten og kvaliteten af ​​vores søvn.

Desuden kan det være super stressende at modtage notifikationer, beskeder og opkald 24/7.

Mange føler at det forventes at de er tilgængelige døgnet rundt, og dette kan virke stressende.

Selve tilstedeværelsen af ​​en mobiltelefon kan distrahere os nok til at forstyrre os nok til ikke at være fuldt nærværende i sociale interaktioner og hindre vores udførelse af forskellige opgaver.

Gør soveværelset til en enhedsfri zone

Denne ene strategi kan fuldstændigt ændre vores sovemønstre og hjælpe med at bryde de vaner, vi måtte have, til at scrolle gennem vores enheder som det sidste inden vi lægger os til og sove, og som det første når vi vågner om morgenen.

Mange mennesker lider nemlig af søvnproblemer, og blot at fjerne eksponeringen for blå lys fra skræmen , inden vi skal sove, kan gøre store fremskridt.

Hvis du alligevel har svært ved at sove, på trods af du fjerne alt elektronik fra soveværelset, kan det være en god idé at læse en bog, og påføre noget CBD-creme. For ekstra virkning kan du kombinere det med at indtage noget CBD-olie, lidt inden du skal sove. Læs mere om dette her.

Sæt din telefon på flytilstand, eller sluk den

Bestem dig for et tidspunkt, hvor det ikke er muligt at komme i kontakt med dig gennem din telefon. Du kan eventuelt udmelde til dine bekendtskaber på forhånd, at det ikke er muligt at komme i kontakt med dig på dette specifikke tidspunkt af dagen.

Prøv at gøre det til en vane, at du hver dag, på dette tidspunkt, skal have mobilfri tid, så det bliver en fast del af din hverdag.

Hvis dette er meget sært for dig, kan du også nøjes med at slette de apps du spilder mest tid på. Blot ved at fjerne de apps som bruger mest tid på, uden egentligt at få noget ud af det, kan være en god idé. Det kan eksempelvis være sociale medier eller spil. Bare det at gøre disse apps sværere tilgængelige, kan du nemt mindske den tid du bruger på din enhed.